Szalagoslány

Mi az a fenntartható, etikus divat?

Mi az a fenntartható, etikus divat?

Pölz Klaudia írása

blog2_frh_etikus_divat.png

Hallottad már a slow fashion, zero waste vagy a körkörös divat kifejezéseket? Kíváncsi vagy mit jelentenek ezek a kifejezések? Ezek mind a tudatos, fenntartható divat alappillérei. Pölz Klaudia, a Fashion Revolution Hungary országkoordinátora ír most erről, hogy érthető legyen a különbség. Ha ezek közül csak az egyiket beépíted az öltözködési rutinodba, már sokat teszel az etikusabb divat felé. Olvassátok márciusi cikkét nyitottsággal.

Nóri, a Szalagoslány

belsokep1_etikus_divat.jpg

Mi az a fenntartható, etikus divat?

 

Az utóbbi években egyre többet hallunk a fenntartható és etikus divatról, de mit is takar pontosan ez a kifejezés? Pölz Klaudia, a Fashion Revolution Hungary országkoordinátora ezt a témát fogja körüljárni.

A fenntartható és etikus divat fogalma a tervezéstől kezdve, a gyártáson és annak körülményein keresztül a kereskedelemig az egész folyamatot lefedi, szem előtt tartva a környezet védelmét. A környezeti fenntarthatóság mellé sorolhatjuk a társadalmi és a gazdasági fenntarthatóságot is. A fenntartható divat célja a helyi termelés és termékek értékének növelése, az anyagok életciklusának meghosszabbítása, az időtlen ruhadarabok értékének növelése, a hulladék mennyiségének minimalizálása és a környezeti terhelés csökkentése.

Ez nem csupán egy trend, hanem egy szükségszerűség, amely a divatipar káros hatásaira adott válaszként kezdett kialakulni az 1990-es években, amikor egyre több fast fashion cég bukott le az etikátlan és környezetszennyező gyártási körülményeik miatt.

A fenntartható divat főbb ágazatai

A fenntartható divat többféle ágazatra bontható, amelyek mind a környezeti és társadalmi felelősségvállalás különböző aspektusaira helyezik a hangsúlyt.

1. Etikus divat:

Az etikus divat középpontjában a munkavállalók jogainak és jólétének biztosítása áll. Ide tartozik a tisztességes bérezés, a biztonságos munkakörnyezet, az alapvető emberi jogok biztosítása és a gyermekmunka elleni fellépés. Az etikus márkák gyakran átlátható ellátási láncot tartanak fenn, és különösen elkötelezettek a nők védelme mellett.

2. Ökotudatos divat:

Az ökotudatos divat célja, hogy csökkentse a textilipar környezeti lábnyomát, beleértve a vízfelhasználást, a vegyi anyag szennyezést és a mikroműanyagok kérdéskörét. Ebben az ágazatban általában olyan anyagokkal dolgoznak, amelyek biológiailag lebomlanak, újrahasznosított vagy természetes forrásokból származnak. Ilyen például a biopamut, a len vagy a kender.

3. Körkörös divat:

A körkörös divat azt támogatja, hogy a ruhák minél hosszabb ideig használatban maradjanak, és ne a szeméttelepen végezzék. Ide tartozik a használt ruhák újrafelhasználása, a javítás, az upcycling és a ruhák bérlése vagy csereberéje.

4. Slow fashion:

A slow fashion a tömegtermelés alternatívájaként jött létre, és a tudatos vásárlásra, a minőségi, időtálló ruhadarabok megvásárlására ösztönöz. A fast fashion gyorsan változó trendjeivel szemben a slow fashion a kevesebb, de jobb minőségű ruhák vásárlását támogatja.

5. Zero waste:

A zero waste célja, hogy a gyártás során ne keletkezzen textilhulladék. A tervezők olyan szabásmintákat alkalmaznak, amelyek maximalizálják az anyagfelhasználást, és a maradék textíliát is új termékek létrehozására használják.

belsokep2_etikus_divat.jpg

Mitől lesz egy márka fenntartható?

 Ahhoz, hogy egy divatmárka fenntarthatónak nevezhesse magát, több kritériumnak is meg kell felelnie:

  • Környezetbarát anyaghasználat: újrahasznosított, organikus vagy lebomló anyagok alkalmazása.
  • Etikus gyártás: tisztességes munkakörülmények és bérek biztosítása.
  • Átláthatóság: a termelési lánc nyomon követhetősége.
  • Helyi termelés támogatása: rövidebb szállítási láncok, kisebb karbonlábnyom, lokális gyártás.
  • Fenntartható csomagolás: lebomló vagy újrafelhasználható csomagolóanyagok alkalmazása.

belsokep3_etikus_divat.jpg

A fogyasztók szerepe

 

Nemcsak a márkák felelőssége, hanem a fogyasztók is sokat tehetnek a fenntartható divat elterjedéséért. Fontos, hogy kevesebb, de jobb minőségű ruhát vásároljunk, támogassuk az etikus és fenntartható márkákat, valamint használjuk és javítsuk meg a meglévő ruháinkat ahelyett, hogy újakat vennénk. A second-hand üzletekben való vásárlás és a ruhacsere is nagyszerű módja annak, hogy körforgásban tartsuk a ruháinkat és csökkentsük a textilhulladék mennyiségét. Emellett érdemes figyelmet fordítani a ruhák megfelelő mosására és ápolására, hogy azok hosszabb élettartamúak legyenek. A tudatos vásárlás, a tájékozódás és a fenntarthatósági törekvések támogatása mind hozzájárulhat ahhoz, hogy a divatipar környezetbarátabbá váljon.

A tudatos választásokkal és a fenntartható életmód támogatásával közösen felhívhatjuk a figyelmet a divatipar környezeti és társadalmi hatásaira.

Pölz Klaudia
Fashion Revoution Hungary

 

Csodás napot!

Nóri, a Szalagoslány

fooldal.png

 

Szólj hozzá! textilipar márkaépítés ruhacímke női vállalkozás fenntartható divat sikeres nők divatipar ruhamárka slow fashion zerowaste fashion revolution etikus divat szalagoslány lévay nóra vendég író bevarrható címke ruha címke ruha címke gyártás fashion revolution hungary pölz klaudia Tovább
Mi az a fenntartható, etikus divat? Tovább
Facebook Tetszik
0
Szólj hozzá!

Ajánlott bejegyzések:

  • Közeleg a Fashion Revolution Hét Közeleg a Fashion Revolution Hét
  • Milyen alapanyaga lehet a bevarrható ruhacímkének? Milyen alapanyaga lehet a bevarrható ruhacímkének?
  • 9 leggyakoribb tévhit textil termékbe varrható címke rendeléssel kapcsolatban 9 leggyakoribb tévhit textil termékbe varrható címke rendeléssel kapcsolatban
  • Mi az a Fashion Revolution? Mi az a Fashion Revolution?
  • Tudatos vásárlás nem létezik tudás nélkül Tudatos vásárlás nem létezik tudás nélkül

A bejegyzés trackback címe:

https://szalagoslany.blog.hu/api/trackback/id/tr3018818782

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Facebook Instagram

Szalagoslány

Tudatos márkaépítőknek készítünk egyedileg nyomtatott szatén szalagokat és textil termékekbe varrható címkéket, hogy kitűnjenek a tömegből és rajongókat szerezzenek brandjük számára. Márkádra szabott szalagok a Szalagoslánytól

Keresés

Friss topikok

Címkék

alkalmazottból vállalkozó (12) arculat (11) az öröm illata (1) beszéd és szöveg (1) bevarrható címke (21) címke (20) címke nyomtatás (18) csomagolás (24) dekoráció (12) designer (16) designer ruha (13) divatipar (10) egyedi matrica (10) egyedi póló (1) egyedi szalag (22) egyed címke (17) énmárka (34) esküvő (3) esküvő dekor (1) etikus divat (4) fashion revolution (5) fashion revolution hungary (5) feliratos póló (1) feliratos szalag (19) fenntartható divat (5) helyesírás (1) hímzett póló (1) illatok (1) kézműves (14) kézműves alkotó (14) kézműves táska (12) kis kifli (1) kreativitás (18) lévay nóra (35) logós szalag (22) márkádra szabott szalagok (29) márkaépítés (29) masni szeretettel (26) matrica (3) matrica gyártás (6) matrica nyomtatás (6) méretjelző címke (9) mood board (1) netta wear (1) névreszóló (8) névtábla (3) női vállalkozás (35) nyomott címke (10) offline arculat (15) online arculat (12) öröm (1) papír címke (3) pölz klaudia (5) rendezvény (4) ruhába való címke (16) ruhacímke (21) ruhamárka (16) ruha címke (13) ruha címke gyártás (12) selyemszalag (2) sikeres nők (31) slow fashion (4) szalag (4) szalagoslány (27) szalag bolt (7) szalag gyártás (13) szalag nyomatatás szalag bolt (3) szalag nyomtatás (14) szallag (7) szatén szalag (16) széman e rózsa (1) szövött címke (14) szövött méretjelző címke (12) textilipar (4) tudatos vásárlás (2) vállalkozás indítási checklist (1) varju ildiko (1) vendég cikk (2) vendég író (3) virágbolt marketing (5) virágcsokor (2) virágüzlet (4) virgábolt (4) webdesign (3) zerowaste (2) Címkefelhő

Blogajánló

Modern üzenetek klasszikus szerzők segítségével! Így fogalmazd meg üzeneted hatékonyan! A közösségi média világában nem egyszerű megragadni a felhasználók figyelmét. Ehhez nemcsak megkapó vizuális tartalomra van szükség, de megfelelő szövegezésre is. Ahhoz, hogy valakiből jó szövegíró váljon, néha egészen az alapokig kell visszanyúlni. Ezúttal az időben messzire utazunk, egészen az… kozossegi-media-mindenkinek.blog.hu
blog.hu

Archívum

  • 2025 május (2)
  • 2025 április (2)
  • 2025 március (3)
  • 2025 február (7)
  • 2025 január (1)
  • 2024 december (6)
  • 2024 november (3)
  • 2024 október (3)
  • 2024 szeptember (4)
  • 2024 augusztus (4)
  • 2024 július (5)
  • Tovább...

Feedek

  • RSS 2.0
    bejegyzések, kommentek
  • Atom
    bejegyzések, kommentek
XML

Egyéb

Masni szeretettel
süti beállítások módosítása
Dashboard