2025-ben még szorosabbra fűzöm az együttműködéseket, még pedig azzal a céllal, hogy a (hazai) divatipar fenntarthatóbb és etikusabb működéséhez én is hozzájáruljak, ami által a fogyasztók könnyebben hozhatnak tudatos döntéseket. Ezért Pölz Klaudiával, a magyarországi Fashion Revolution Csapat vezetőjével együttműködve blog cikk sorozatba kezdtünk.
Hasznos információkat szeretnénk megosztani a divatipar tevékenységével kapcsolatban, ami nem csak a tervezők, hanem a vásárlók számára is releváns. Hiszem, hogy a tervezéstől a vásárlásig tartó folyamat része kell legyen a lehető legnagyobb tudatosság az összes résztvevő részéről. Így lesz a végeredmény igazán értékes és a vevő számára könnyebb döntést hozni.
Ahogy látom, itthon egyre többen nyitnak a slow fashion felé, ami nagyon jó hír!
Olvassátok szeretettel és nyitottsággal Klaudia első cikkét nálunk, ami a Fashion Revolution megalakulásáról és céljairól szól.
Lévay Nóra bevezetője
A Fashion Revolution mozgalom egy globális kezdeményezés, amely a divatipar átláthatóságát és fenntarthatóságát hivatott elősegíteni. A 2013. április 24-ei Rana Plaza tragédia után alapították, amely során a bangladesi ruhagyár összeomlott, több mint 1100 ember halálát okozva. A katasztrófa rávilágított a divatipar kizsákmányoló és etikátlan gyakorlatára, ami világszerte társadalmi felháborodást keltett. Orsola de Castro és Carry Somers, azaz a mozgalom létrehozói úgy gondolták, hogy 1134 emberélet túl sok ahhoz, hogy szó nélkül hagyják. A Fashion Revolution célja, hogy ráébressze a fogyasztókat a ruházati ipar mögött rejlő valóságra, és ösztönözze őket arra, hogy tudatosabb döntéseket hozzanak.
Fashion Revolution Hungary
Magyarországon a Fashion Revolution 2017 óta van jelen, és azóta is aktívan dolgozik a fenntartható divat népszerűsítésén. Hosszú évekig Mányiné Dr. Walek Gabriella vezette a hazai szervezetet, 2024 ősze óta pedig Pölz Klaudia tölti be az országkoordinátori szerepkört. Jelenleg több mint 30 önkéntessel dolgoznak.
A helyi szervezet különféle programokon, eseményeken és kampányokon keresztül igyekszik felhívni a figyelmet a divatipar problémáira és alternatív megoldásaira. A nemzetközi Fashion Revolution Week hazánkban is egyre nagyobb figyelmet kap, amely minden évben április 24-e környékén zajlik, a Rana Plaza tragédia évfordulójához igazodva. Ilyenkor a szervezet kerekasztal-beszélgetéseket, ruhacserét, workshopokat és kiállításokat szervez, amelyek a fenntartható divat és az etikus fogyasztás kérdéskörét járják körbe. Az idei év tematikája „Gondolkozz globálisan, cselekedj lokálisan!” és az események pedig 2024.04.22-27. között kerülnek megrendezésre.
"Who Made My Clothes?"
A Fashion Revolution legismertebb kampánya a #WhoMadeMyClothes?, amely arra ösztönzi a fogyasztókat, hogy kérdezzék meg a márkákat, kik készítik a ruháikat és milyen körülmények között. A kampány célja, hogy a divatcégeket nagyobb átláthatóságra és felelősségvállalásra késztessék. Magyarországon is számos helyi tervező és fenntartható márka csatlakozott a kezdeményezéshez, támogatva az etikus és környezettudatos gyártási folyamatokat. Légy részese Te is a kampánynak!
Közösségépítés és oktatás
A Fashion Revolution Hungary egyik fő tevékenysége az edukáció, amely nemcsak a fogyasztókat, hanem a divatiparban dolgozókat is célozza. Egyre több egyetem és oktatási intézmény vonja be a fenntarthatósági kérdéseket a tantervébe, amelyhez a szervezet is aktívan hozzájárul. Idén a Fenntarthatósági Témahét alatt több mint 15 iskolába fognak ellátogatni az önkéntesek. Előadások és dokumentumfilm-vetítések segítségével ismertetik meg a diákokat a divatipar társadalmi és környezeti hatásaival.
A Fashion Revolution Hungary folyamatosan azon dolgozik Budapesten és vidéken egyaránt, hogy minél több emberhez eljusson a fenntartható divat üzenete. Az együttműködések, közösségi kampányok és edukációs programok révén a szervezet jelentős hatást gyakorol a hazai divatiparra és a fogyasztói szokásokra.
Tudatos döntésekkel és aktív részvétellel mi is hozzájárulhatunk egy igazságosabb és fenntarthatóbb divatipar kialakításához.
„A Fashion Revolution Hungary csapatától havonta olvashatsz majd cikkeket a blogon különböző fenntartható divatot érintő témákban, illetve az április eseménysorozatról is részletes tájékoztatást adnak, így érdemes követni a bejegyzéseket!”
Ha pedig a márkád szeretne nyitni a slow fashion felé vagy most hallasz erről a mozgalomról először és úgy érzed egyeznek a Te és a Fashion Revolution értékei, akkor keresd Klaudiát együttműködésért.
Közös erővel tudunk igazán változást elérni olyat, ami hosszútávon hoz eredményt és ami által egy jobb világot építünk.
Klaudia és Nóri