Kb tini koromban láttam először címkeszövőgépet, Olaszországban. Akkora nagy volt a gép, hogy egy egész szobát kitöltött, több méter magas is volt. Olyan 100 millió Forint körül volt az ára. Nem vettük meg, mert szerintem még mostanra se termelte volna ki az árát, annyira kicsi a magyar piac ezen a téren. Ez a ’90-es évek első felében volt.
Apu 40 éve indította a címkés vállalkozását, még a nappalinkból, és sokat utaztunk Ausztriába, Olaszországba üzleti útra. Többször kiállítottunk a Budapesti Divat Napokon (amikor még volt), aminek a dekorációjához az én ötletemet is megvalósítottuk és én is részt vettem „kiállítóként” 12 éves koromban. Aztán gimi alatt a nyarakat a cégben töltöttem munkával. Most pedig idén lesz 10 éve, hogy aktívan ebből élek, ezzel foglalkozom. Előtte 10 évig alkalmazottként dolgoztam egy delikát üzletben, ahol nagyon sok tapasztalatot szereztem.
Bő 1 éve álltam önálló lábra, hogy a saját ötleteimet is meg tudjam valósítani végre. Igazából nem rég tudatosult bennem, hogy én ebben nőttem fel, és valójában a sok szakmai tapasztalatom több, mint 10 évre nyúlik vissza.
Így amikor azt olvasom, hogy valaki a szövött címkét hímzett címkének hívja a weboldalán (és akár szakmabeli is lehet), azt gondolom, hogy nem igazán ért hozzá. Vagy egyszerűen nem érdekli. Vagy nem akar foglalkozni azzal, hogy elmagyarázza a különbséget. Vagy nem fontos neki eléggé a vevő.
Különbség pedig van hímzett címke és szövött címke között. Mégpedig az, hogy az egyik valós, a másik pedig egy nem létező dolog.
Megkérdeztem a „barátunkat” a hímzésről és nagyon szép választ adott, amit én nem tudnék ilyen röviden és szépen megfogalmazni nektek:
A hímzés olyan díszítő eljárás (illetve az így elkészített mű), amely valamilyen alapanyagot (pl. vászon, szövet, bőr) tűbe fűzött fonállal varrással készített mintával ékesít.
Forrás: Wikipédia
Tehát, a hímzésnél van egy hordozó anyag. Gondoljatok a különböző népi motívumokra, amiket terítőn, konyharuhán, falvédőn, ingen, szoknyán és a modernebb kivitelekben (farmer, póló, kabát, cipő), különböző ruhadarabokon látunk.
Ha elképzeled, ez a kivitel egyszerűen alkalmatlan, hogy címke legyen.
Tehát, olyan hogy hímzett címke, ilyen kategória nem létezik! Legyen gyanús, ha valaki így hirdeti a szövött címkét. Számunkra ugyanis fontos, hogy amennyire lehet egy nyelvet beszéljünk veletek a címkék és a szalagok terén egyaránt. Ez ezért elengedhetetlen, mert a végeredmény így lesz olyan, amit a márkátok számára megálmodtatok. És ez e lényeg!
Nézzük mit ír a „barátunk” a szövésről:
A szövés kézi vagy gépi eljárás fonalak feldolgozására. A szövés eredménye a szövet vagy szőttes. A szövés textilanyag készítése úgy, hogy a fonalakat egymással derékszögben keresztezik egymást, és a tartás érdekében összefűzik.
Forrás: Wikipédia
Tehát nincs egy alap anyag, mint a hímzésnél, hanem a cérnaszálak keresztezése adja ki a kívánt mintát. Ezt aztán hővágással darabolják a tervezett méretre, hogy ne foszoljon a használat során.
Milyen kivitelek léteznek a szövött címkében
Taft – egyszerűbb minőség, amit általában munkrauhákhoz választana
Damaszt – ár/érték arányban a legjobb választás divat vagy kézműves márkák számár (a képen ezt látod)
Prémium damaszt – vékony cérnás kivitel a részletgazdagabb, kisebb méretű grafikákhoz és a prémium minőséget képviselő márkák számára
Mi olyan európai gyárakkal dolgozunk együtt 10+ éve, akik szintén Öko-Tex minősítésű anyagokkal dolgoznak, valamint rugalmasak a velünk való együttműködésben.
Küldetésünk része, hogy a textilipar szereplői átláthatóbban kommunikáljanak vevőikkel a címkéiken keresztül (is) és tudatosabb döntéseket tudjanak hozni itthon, amivel kitűnhetnek nemzetközi szinten is. Ennek megvalósulását az összefogásban látom, amihez a címkézési információinkkal, és inspirációnkkal igyekszem mellettetek lenni.
Ehhez készítettem egy E-bookot, Címkézési Checklist a címe és a CÍMKE oldalamról tudod letölteni. Tartalmazza az EU-s szabályozás kivonatát és számos hasznos információval lát el, hogy a márkád számára legjobb és legszebb címkét tudjuk megtervezni és elkészíteni.
A címketervezést elsőre nyűgnek érezheted. Mi viszont azért vagyunk, hogy ez egy kellemes folyamat legyen a számodra is, és a végeredménnyel elégedett legyél, örömmel és büszkén használd a címkéidet a ruháidban.
„A címke öltözteti a ruhát.”
Lévay Nóra
Ez a mottónk, amihez mérten igyekszünk titeket támogatni a kreatív utatokon és örömmel tervezzétek az újabb ruhátokat, táskátokat a közönségetek számára. Tapasztalatból tudom, mennyire fárasztó olyannal foglalkozni, ami inkább szívja az energiámat, mint feltölt.
A Szalagoslány Blog is ezért született, hogy az itthoni tehetségek megmutathassák magukat, valamint a textilipar hasonló értékeket valló szereplői egymásra találjanak. Örülünk, ha a mi oldalunkon találtok egymásra és ezt meg is osztjátok velünk. Ha partnerünk vagy, akkor a Te márkád számára is él a lehetőség, hogy egy blog cikk keretében mesélj a történetedről, szenvedélyedről és arról mit adott a márkád ismertségéhez az egyedi szalagod és/vagy címkéd. Írj nekem és megbeszéljük a részleteket.
Legyen egyre sikeresebb a magyar textilipar!
Ha kíváncsi vagy a mindennapjainkra, akkor kövesd Instagram oldalunkat.
Ölellek!
Nóri, a Szalagoslány